És un discurs fragmentat
alternat per la publicitat i que té una pogramació dividides en blocs
(matí, tarda, nit, matinada) i, segons el format hi haurà programes
d'humor, sèries, entrevistes...
El discurs televisiu és una successió de fragments de manera
continuada des del punt de vista de l'espectador des que s'engega fins que
s'apaga la televisió.
La televisió es caracteritza per l'espectacle i és un incitador al
consum. Els programes estan fets per competir per l'audiència, la qual és
buscada per la publicitat per tal d'enriquir-se. La televisió també és un
banalitzador de contingut, la programació, per tant, està dirigida a
l'audiència i és popularment coneguda com "telebasura" on
predomina allò sentimental que racional.
Continuïtat
A la televisió, la continuïtat és molt important, que s'aconseguix
amb:
- Tractament de la imatge:
color corporatiu, logotip, etc.
- Formats informatius: una
informació veraç dóna credibilitat a la cadena.
- Formats d'entreteniment:
programes que afavoreixen l'espectacle.
- Formats d'orientació: programes de denúncia social, debat,
reportatges...
A la continuïtat televisiva, la imatge arriba a ser molt més
important que el llenguatge verbal.
So (llenguatge verbal)
El llenguatge verbal reforça,
valora, comenta, interpreta i acompanya la imatge i hauria de ser concís,
clar i precís, ampli (divulgatiu) i dinàmic.
Dins la televisió es juga molt amb els efectes sonors per reforçar
i donar ènfasi o continuïtat de les imatges, sobretot per captar l'atenció
de l'espectador. La música ha de ser atractiva, repetitiva i suggerent.
ELS GENERES TELEVISIUS
La programació és un conjunt de peces audiovisuals que conformen
l'emissió diària i continua de la televisió. Normalment la
programació es conforma per una sèrie de programes entre els quals trobem
alguns elements per no perdre la continuïtat propi de cadascuna de les
cadenes de televisió. Els elements de coninuïtat que donen cohesió són els
avanços de programació, falques publicitàries, la imatge gràfica de la
cadena (caretes d'entrada i sortida d'emissió, molinets de continuïtat) i
les peces gràfiques de pantalla (logotip de la cadena). Els programes els
podem classificar:
- Segons la modalitat d'emissió
(directe, diferit, gravat).
- Segons l'estructura o format
del programa (magazine (com un informatiu, però més frívol), debat,
informatiu).
- Segons el contingut
(infromatius,; sèries; programes documentals, infantils, musicals...).
- Segons la periodicitat (únic, diari, setmanal, anual).
Característiques tècniques de la televisió
La televisió es caracteritza tècnicament per un tipus de
realització multicàmara, és a dir, a la televisió, bàsicament, l'important
és l'emissió en directe, per tant, dóna diferents tipus de vista, d'un
mateix esdeveniment per emetre en directe aquell esdeveniment que s'està
produint. Aquesta realització és coordinada des d'una sala de control,
anomenada reggie, on tenim els diferents professionals que realitzen el
directe. També, en els esdeveniments esportius, sobretot, tenim les unitats
mòbils, que són furgonetes o camions, on dins es troben tots els elements
que trobem en una reggie, però molt més reduït. Els personatges importants
dins de la reggie són el realitzador, el que coordina; un altre és el
mesclador d'imatges, la persona que barreja totes les imatges, o fins i
tot, pot introduïr efectes o transicions; també hi ha un tècnic de so, que
és pràcticament el mateix que el mesclador d'imatges, però amb sons. Tot
depèn de les ordres del realitzador. També podem trobar el grafista, que és
l'encarregat d'incorporar ròtuls, gràfics, etc (alineacions de futbol, per
exemple).
El productor, que s'encarrega de gestionar els professionals que
intervendran a la producció, el que portarà tot el tema ecònomic. Per
finalitzar, hi haurà un director, o en el cas d'informatius, un editor, que
és el que decidirà quins seran els continguts que es visualitzaran.
Característiques de l'estudi de televisió o plató
És un espai tancat i obert (sense molts elements que puguin destorbar), amb
un bon accés, per a què es puguin desplaçar sense cap problema les càmeres
i les grues, i els diferents elements tècnics, així com tenir una bona
visualització i una dotació tècnica molt important, on hi hagi càmeres, un
telepromter (monitor amb la senyal invertida, col·locada davant de la
càmera, i és per on passa el text que haurà de llegir la persona que fa el
directe). També hi trobarem els decorats i els micros.
Els altres professionals tècnics són els guionistes, els coordinadors i els
directors artístics. Els que entren directament en la producció són els
ajudants de realització, com els regidors, que fan d'enllaç entre aquests
dos espais (el estudi de televisió i la reggie), que posa en contacte els
dos espais. És el que dóna les ordres del realitzador en el plató. Els
OPI's, són els operadors de imatge (càmeres), així com els dissenyadors
gràfics, els infografistes (el que gestiona tot allò en 3D, les diferents
animacions), els d'atrezzo...
Quan no són programes en directe, en la post-producció, intervenen altres
professionals, que es realitzen en sal·les especialitzades, on arriben els
diferents enregistraments que es fan en els programes, tot el material
audiovisual, per tal de realitzar el muntatge. Trobem els professionals de
post-producció de video (muntador), de so, els grafistes, etc.
Característiques de l'audiència
La televisió necessita saber
quina és l'audiència potencial que tindrà a l'hora d'afrontar un tipus de
programació. Aquesta audiència es mesura, s'estudia a través d'empreses
alienes a la televisió i especialitzades que instalen audímetres a
diferents cases o llars per una durada aproximada de cinc anys.
Aconsegueixen així l'audiència total (o ràting) que mesura el nombre total
d'espectadors que han vist el programa i calculen el percentatge sobre la
població; i el share (quota de pantalla), aquell percentatge d'espectadors
sobre tota aquella gent que està mirant la televisió en el mateix moment.
Aquells moments que envolten els telenotícies s'anomena prime time i
és quan l'audiència és més alta, tant al migdia com al vespre.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada